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執筆者の写真naoki koyano

日本画について / About Japanese Paintings

更新日:2023年5月30日

世界的なコロナ禍である現在、現代アートの流れを強く感じるようになり、

「日本画」と言うものを、再考することが必要だな~ と思っていた。

丁度2年ほど前の、◯◯ロータリークラブ 卓話の資料が出て来ましたのでUPします。



「日本画」とはどんな絵なのか?


私が描いている絵も日本画ですが、抽象画や抽象的表現の作品でも日本画と呼ばれる

ことが多くなって来ました。



日本画にはいろいろ複雑な文脈があり、多義性を持っています。

歴史的・時間的・様式的・民族的・思想的などがあり、そもそも「日本画」を辞書で

引くと「古代以来、中国・朝鮮からの影響を受けながら日本で発達した独自の様式を

有する絵画。 絹や紙に筆で描き、主に岩絵具(顔料)を用いる。 西洋画に対して言う」

と書いてありました。

西洋画(油画)に対してと補足を書かなければ説明しづらく、

「これが日本画である」と言い切ることは難しい。


では「日本画」と言う言葉が使われるようになったのは何時かというと

明治15年、アメリカの日本美術研究家フェノロサが、「油絵」より「日本画」の方が優れているとした講演での言葉「 Japanese painting 」を直訳したのが始まりのようです。

興味深いのは、そのフェノロサが唱えた日本画の特徴です。


「描写しない・輪郭線がある・色調が濃厚でない・表現が簡素である」


「西洋画・油絵」は、それに対しどうなのか?


「描写をしている・輪郭線はない・色調は重厚である・表現が劇的である」


ということが言えるのではないでしょうか。

少し極端かと思いますが、「対象的」なのはおわかりかと思います。


言い換えると「光 と 空間」が違うと言うことです。

芸大の学生だったとき初めてフランス、イタリアに旅をして、日本と違う光の美しさに感動したことを覚えています。

そして日本の光が平面的に写ってしまうことも、そのとき実感しました。


「西洋画・油絵」は画面の左上から光が射していることが基本です。

皆様も一度はご覧になったことがある「フェルメール・1600年代」の絵画空間は、

まさに光と影で作られ描写的で現実空間に近い絵画。

それに対し「俵屋宗達・1600年前後」は、「光が何処からも射していない」「平面的」

「形の面白さ」「金地・余白の美しさ」などで組み立てられていて、抽象的且つ独創的

な表現の絵画空間。

殆ど同時代に活躍し生きたことも面白い対比ではないかと思う。










Japanese painting has many complex contexts and is polysemous.

It is historical, temporal, stylistic, ethnic, ideological, etc. To begin with, if you look up the word "nihonga" in a dictionary

Japanese painting" in the dictionary means "painting with a unique style that has developed in Japan since ancient times under the influence of China and Korea.

Japanese painting" in the dictionary is "painting with a unique style developed in Japan since ancient times, influenced by China and Korea. It is painted on silk or paper with a brush and mainly uses Iwa-enough (pigments). It is said to be a form of Western painting.

It is said to be "in contrast to Western paintings".

It is difficult to explain without adding "against Western paintings (oil paintings),

It is difficult to say "This is a Japanese painting.


When did the term "Japanese painting" first come into use?

In 1882, Fenollosa, an American scholar of Japanese art, translated the term "Japanese painting" in a lecture in which he claimed that "Japanese painting" was superior to "oil painting.

What is interesting is the characteristics of Japanese painting as advocated by Fenollosa.


"It is not descriptive, it has outlines, the colors are not rich, and the expression is simple."


How do Western paintings and oil paintings compare to Japanese paintings?


"Depicting, no outlines, the tones are rich, and the expression is dramatic."


I think this is a bit extreme, but I would say that it is a "subject matter".

This may seem a bit extreme, but I think you can see that it is "objective.


In other words, "light and space" are different.


When I was a student at an art college, I traveled to France and Italy for the first time, and I remember being impressed by the beauty of light, which is different from that of Japan.

I was impressed by the beauty of the light, which is different from that of Japan. I also realized then that light in Japan is flat.


In Western oil paintings, light shines from the upper left corner of the picture plane.

The painting space of "Vermeer in the 1600s," which you have seen at least once,

The space of "Vermeer, 1600s," which you have seen once before, is a descriptive and realistic painting created with light and shadows.


In contrast, the paintings by Sotatsu Tawaraya around 1600 are flat, with no light shining from anywhere.

And "interesting shapes," "beauty of gold ground and blank space," etc., and the paintings are abstract and creative in their expression.

The paintings are abstract and creative in their expression.

It is an interesting contrast to the fact that they were active and lived at almost the same time.



机上のリンゴを描く場合「セザンヌ」と「前田青邨」で比較

Comparison between "Cezanne" and "Maeda Seison" when painting an apple on the table.




「セザンヌ・油絵」は、机上のリンゴを立体的に表現し、光と影も表現している。

「前田青邨・日本画」は、リンゴの影・光は描かず、抽象的とも言える。

どちらが優れているかではなく、少なからず「歴史的」「民俗的」「思想的」「国民性」

も含まれ、扱う絵具の特性の問題も左右している。


最後に、岩絵具について。

絵具は、油絵も日本画も、天然の鉱石です。

「日本画絵具」は鉱石を砕いたものを流水でスイヒして、沈殿速度を利用して粒子を揃える方法で、原石を砕いたままの状態で絵具になっています。


そして日本画の「岩絵具」は量り売り。


一両目15グラムで、三百円くらいの絵具から、一両目1万円くらいまでの幅があります。

群青、緑青、赤が高価で、画面に宝石を敷き詰めている様なものです。


日本画の画材は、その技法を自分の作品に自由に使えるまでには、時間と根気、

何より情熱とセンスが必要です。


3年程前の東京国立博物館での伊藤若冲展の盛況ぶりには驚かされました。

5時間以上待って絵を見たいと言う。。。

これは日本画の日本の美意識を再確認、追体験をしいている様にも感じました。

皆さんは、皇室が海外のVIPを出迎える時など、必ず日本画が後ろに飾られていることを

お気づきでしょうか?

それが「日本画」と言うものを、物語っていることだと信じます。



生活の場に、絵を掛けてみてください。

私も、疲れた時や悲しみがある時など、部屋に絵があることで、随分と助けられた

経験が多くあります。 勿論幸せに感じている時も。。。

日本画は、1日の中でも時間による光の変化で、季節が変化する様にいろんな魅力を

映し出してくれます。

必ず今までとは違う生活、心の癒しを感じられることと思います。




以上、講演をする前提で考えた文章なので、会話調の部分や辻褄が合っていない

部分もあるかと思います。

改めて日本の文化や日本画の必要性など、考える時間を多く持つことが必要だと

感じている次第です。

Cézanne Oil Painting" shows a three-dimensional representation of an apple on a desk, with light and shadow.

Maeda Seison's Japanese-style paintings are more abstract, as they do not depict the shadows and light of the apples.

It is not a question of which is better than the other, but rather a question of "historical," "folk," "ideological," and "national characteristics.

The characteristics of the paints used also play a role.


Finally, let's look at Iwa-enough (mineral pigments).

Paints, whether oil or Japanese, are natural ores.

Japanese painting pigments are made by swishing crushed ore under running water and using the speed of precipitation to align the particles.


And "Iwa-enough" for Japanese painting is sold by weight.


At 15 grams per kilogram, the paints range from about 300 yen to 10,000 yen per kilogram.

Gum blue, greenish blue, and red are the most expensive and are like spreading jewels on the screen.


Japanese painting materials require time and patience before you can freely use the technique in your own work,

Above all, it takes time, patience, passion, and sense.


I was amazed at the success of the exhibition of Jakuchu Ito at the Tokyo National Museum about three years ago.

People wanted to wait for more than 5 hours to see the paintings.

I felt as if they were reaffirming and reliving the Japanese sense of beauty in Japanese paintings.

Have you ever noticed that when the Imperial Family welcomes foreign VIPs, Japanese paintings are always displayed behind them?

Have you ever noticed that Japanese paintings are always displayed behind them when the Imperial Family greets foreign VIPs?

I believe that this is what "Japanese painting" is all about.


Please hang a painting in your daily life.

I, too, have experienced that having a painting in my room helped me a lot when I was tired or sad.

I have had many experiences. Of course, I also feel happy.

Japanese paintings reflect various charms just like the seasons change with the change of light at different times of the day.

Japanese paintings reflect various charms just like the seasons change with the change of light at different times of the day.

I am sure that you will find a different way of life and healing of the heart.


The above is a text that I wrote based on the premise that I was going to give a lecture, so there may be parts that are conversational and parts that do not add up.

I am sure there will be some parts that don't make sense.

I think it is necessary to spend a lot of time thinking about Japanese culture and the necessity of Japanese paintings.

I am sure that I am not the only one who has been thinking about this.








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